Zajímavá je historie elektromobilu na českém území. První auto na elektrický pohon byl vyroben na počátku 70. let, jmenoval se EMA 1 a byl vyvinut Výzkumným ústavem elektrických strojů točivých v Brně. Dlouho se nic nedělo, až v roce 1990 představila společnost Škoda elektromobil, který pojmenovala Shortcut. Jednalo se vlastně o automobil Favorit, který byl již bez kufru a místo tam měl akorát řidič a spolujezdec. Jeden švýcarský zákazník si toto auto objednal, a tak začala výroba prototypu.
S tímto prototypem začali konstruktéři objíždět velké autosalony a výstavy, a i když sklízel úspěch, nikdy jsme se nedočkali sériové výroby. Následně na to, v roce 1992 se začaly sériově vyrábět modely Škoda Eltra 151L a 151 Pick-up. Vozy byly poháněny stejnoměrným elektromotorem ELIS Plzeň, který měl výkon 15,5 kW. Baterie byla olověná, skládala se celkově ze 14 kusů, každý kus článku měl napětí 6 V a kapacitu 180 Ah. Maximální rychlost byla u těchto vozidel 80 km/h a dojezd činil cca 80 km. Škody Eltra a Pick-upu bylo vyroceno v letech 1992-1994 okolo 1100 kusů, přičemž tyto vozidla využívala ve velké míře Česká pošta.
Nyní vyrábí elektromotory převážně tyto značky:
· Volkswagen Group (Škoda Auto)
· Daimler AG (Mercedes Benz)
· BMW
· Renault
· Volvo
· Ford a Generals Motor
· Nissan
· Toyota
· Mazda
· Hyundai
· Kia
· Nio
· Tesla
Důvodem vysoké pořizovací ceny elektromobilu oproti spalovacím motorům je cena baterie. V letech 2010 až 2016 se cena lithium-iontových baterií snížila skoro o 73 % z 1000 $ za 1kWh na 273 $ za kWh. Počítá se se stále klesající cenou, a tím pádem bude cena v roce 2030 jen 73 $ za 1kWh.
Elektromobil ujede v průměru na plně nabitou baterii 250 km.
V automobilech na elektrický pohon se využívá dvou typů baterií
· Lithium-iontový akumulátor
· Pevný akumulátor (tento akumulátor je ve výzkumu, měl by ale během pár let přijít na trh)
Elektromobily můžeme dobíjet doma pomocí obyčejných zásuvek, pokud jsme na cestě, slouží k tomuto účelu dobíjecí stanice. První taková stanice byla otevřena na Vysočině, na 96 km dálnice D1. V České republice provozuje síť nabíjecích stanic skupina ČEZ, do roku 2020 by mělo být na našem území celkem 148 nabíjecích stanic.
Při nabíjení akumulátorů máme na výběr ze dvou možností
· Vysoké stejnosměrné napětí a vysoký proud (DC) – rychlé nabíjecí stanice
· Stanice se střídavým napětím (AC)
Nyní se musíme sami za sebe rozhodnout, jeli pro nás volba elektromobilu možná nebo ne.